topbella

Wednesday 12 June 2013

Fakta sains tentang wanita bertudung

Hello..ni hao ma??…kali ne saya nk bagi taw korang mengenai fakta sains tentang wanita bertudung..mst rmai yang tak taw kn??skrg ne kita tgk rmai perempuan yang pkai tudung sbb ikut trend, ikut artis la, ad sesetengah orng 2, bila nmpak je artis 2 cntik bila pakai tudung, so nk bli tudung yang sme cm dorng..xksh la mahal pon aslkn dpat bli n pakai.. yelaa,, lumrah wanita kn nk nmpak cntik..btol x??hihihi,,tp dorng xtaw fakta sains sebab ape wanita perlu bertudung..jadi, jom baca fakta ne..


Tengkorak (human skull) manusia antara lelaki dan perempuan ada 10 perbezaan setakat yang dikaji dan antara perbezaan yang paling ketara adalah pada MASTOID PROCESS..apa itu MASTOID PROCESS??jom baca seterusnya..

Mastoid process ni adalah struktur tulang yang menonjol keluar sedikit di bahagian belakang telinga (cuba rasa, 0.5-1 cm dari belakang telinga) dan untuk lelaki dan perempuan, ianya sangat berbeza saiznya..Untuk lelaki saiznya besar dan mudah untuk dirasa dan untuk perempuan saiznya kecil saja.

Dalam mastoid process ini pula ada sekurang-kurangnya empat saraf yang penting antaranya ialah FACIAL nerve (C7). Dan apa pula fungsi facial nerve ni?? Facial nerve ini berfungsi untuk muscle-muscle yang berada di muka kita, senyuman kita, gelak tawa kita dan riak muka kita semuanya.

Kerana saiznya mastoid process ini kecil berbanding lelaki, apabila sejuk, nerve ini akan MUDAH MENGECUT dan akan membuatkan fungsinya tidak begitu effective dan untuk jangka masa yang panjang, ianya akan memberi kesan kepada TONA MUKA.


                

Jadi, sebab itulah wanita perlu memakai tudung untuk kecantikan, menjaga diri mereka dan satu benda penting ialah apabila wanita tu bertudung dia kelihatan awet muda,,ne yang kte sebagai orang perempuan nk sgt kn..huhuhu.. bagi saya, wanita yang bertudung lebih ayu dari yang freehair, lagi pon dalam Islam, Allah memerintahkan kaum wanita supaya menutup aurat kerana Allah sangat sayangkan hamba-hambanya.







0 comments:

Post a Comment

About Me

My Photo
Anis Athira Hasan
Tanah Merah, Kelantan, Malaysia
View my complete profile