topbella

Wednesday 12 June 2013

Cara Penjagaan Tudung Bawal


Apa khabr smue??harap2 smue dalam keadan baik dan dirahmati Allah..kali ne saya nak kongsikan dengan anda mengenai cara penjagaan tudung bawal..tudung bawal kan nipis, so kte perlu jaga untuk nampk mcm baru walaupun dh lama meggunakannya..lau saya,, saya nak tudung saya nampak cantik dan selesa dipakai..biasala perempuan kan mst nk nmpak bergya..jom kte sme2 baca tip dibawah: 

                            
  1. Basuh dengan cucian tangan. Jangan gunakan berus atau mesin basuh.
  2. Rendam seketika dengan sesdikit serbuk pencuci yang lembut. Jangan gunakan peluntur.  Gosok-gosokkan saja dengan tangan secara lembut. Kemudian bilas dan sidai tudung.
  3. Kalau boleh elak menggunakan softener sebab ia akan menyebabkan tudung tersebut lembik dan sukar untuk dibentuk.
  4. Elakkan 'direct sunlight' supaya ia tahan lebih lama dan warnanya tidak pudar.
  5. Untuk memastikan batu-batu kristal atau manik kekal melekat, gosok dari sebelah dalam tudung. Lapikkan dengan kain lain pada belakang tudung itu bagi mengelakkan gam batu-batu cair dan melekat pada seterika.
  6. Simpan tudung dengan menggantung di tempat gantung tudung, atau mengikat di hujung tudung bawal di penyangkut baju.
  7. Semasa memakai tudung, gunakan kerongsang yang mempunyai pin atau jarum yang masih tajam bagi mengelakkan tudung tersebut berlubang-lubang dan rosak, akibat tersangkut.
  
Harap-harap tips ne memberi info kepada anda smue mengenai penjagaan tudung supaya si pemakai sentiasa anggun bila mengenakan tudung ne..penjagaan tudung yang betul juga boleh buatkan tudung tersebut tahan lebih lama.

0 comments:

Post a Comment

About Me

My Photo
Anis Athira Hasan
Tanah Merah, Kelantan, Malaysia
View my complete profile